Yvo Kwak verbindt zijn supermarkt met de samenleving
Yvo Kwak -
verbindt zijn supermarkt met de samenleving
“De supermarkt heeft een actieve rol, middenin de samenleving”
Yvo Kwak werkte 15 jaar in de topgastronomie, nu is hij filiaalmanager van de Jumbo aan de Stephensonlaan. Er zijn verschillen, maar vooral veel overeenkomsten. “Het allerbelangrijkste is dat het om beleving draait. Zowel in een restaurant als in een supermarkt wil je welkom zijn. Je welkom vóelen. Daar werken we iedere dag hard aan!”
In het motto van de Jumbo zitten Hart, Hoofd en Handen. Een vierde H die je met Jumbo associeert is die van Hallo. Yvo: “Jumbo wil een goede buur zijn, in woord en daad. Daarom organiseren we regelmatig wat voor de buurt.”
Kleinschalig en persoonlijk
Het filiaal aan de Stephensonlaan maakt, samen met drie andere Jumbo’s in Hilversum, Bussum en Loosdrecht, onderdeel uit van SaamWen. SaamWen betekent samen winnen in het Zuid-Afrikaans, een naam die voor zichzelf spreekt. Yvo: “Ja, dat zegt wel wat over hoe we erin zitten. Als onderneming binnen Jumbo hebben we onze eigen identiteit en willen we nóg beter presteren.” Na 15 jaar gastronomie is de overstap naar filiaalmanager flink. “Ik startte met weinig ervaring, maar wel met een frisse blik. In de topgastronomie ging ik voor heel kleinschalig en persoonlijk. Je zet heel scherp in op waar je in wil uitblinken. Dat is compleet anders dan met een supermarkt: nu wil ik uitblinken in een breed assortiment, waarvan alles voorradig is. De kwaliteit ligt in de breedte, maar de focus op het kleinschalige en persoonlijke is er nog steeds. Dat zit nu in de contacten en het verwelkomen.”
Altijd groeten
Een van de eerste acties na het opheffen van de belangrijkste coronamaatregelen, was dan ook het terugbrengen van de koffieautomaat. Yvo: “Verbinding met de wijk is voor ons ontzettend belangrijk. Wat kunnen wij voor de wijk betekenen en wat betekent de wijk voor ons? Een koffieautomaat betekent dat we met mensen een praatje kunnen maken. Fijn voor de mensen en fijn voor ons. In de winkel vinden we het belangrijk om écht contact te maken. Heel veel klanten kennen we, bijna persoonlijk. Daar nemen we de tijd voor. We merken dat veel klanten dat praatje belangrijk vinden. Soms is het contact alleen maar zwaaien, een andere keer is komen we terug op eerder gevoerde gesprekken. Ik heb ervaren wat aandacht met mensen kan doen. Daarom groeten we mensen altijd bij binnenkomst.”
Plek voor buurtinitiatieven
“Als wij iets kunnen betekenen in buurtinitiatieven, doen we het. De organisatie van de sportdag van een school vroeg ons bijvoorbeeld om ijsjes als prijs. Leuk, maar we staan ook voor een gezonde leefstijl. Dus vroegen we of we er ook fruit bij mochten doen. Dat konden de kinderen dan gedurende de dag pakken. Dat meedenken is voor ons ook de verbinding met de buurt leggen. Het is meer dan zomaar wat geven.” In het stimuleren van buurtverbindingen stelt Yvo zich als partner op. “Neem Burendag. Om bepaalde activiteiten te kunnen organiseren, wilde Versa Welzijn subsidie aanvragen bij de gemeente. Er bleken twee indieners nodig en wij vonden het fijn om Versa hier in te ondersteunen. Dan raakt ook de gemeente betrokken en kunnen we samen een verschil maken.” Voor een ander mooi voorbeeld pakt Yvo zijn telefoon. “We nemen ook zelf initiatieven. Zo hebben we voor schoolkinderen in de buurt een fotowedstrijd uitgeschreven, met als prijs 30 seconden gratis winkelen voor de hele klas. Ik heb nog nooit 30 seconden zoveel lawaai gehad in de winkel! Vervolgens mochten ze zelf alles scannen en afrekenen én de artikelen samen verdelen. Ze kwamen hier met z’n allen op de fiets naartoe. Op van de zenuwen. Maar het was prachtig. Zo wordt de Jumbo de Jumbo van de buurt.” Yvo is ambitieus in het maken van buurtverbindingen. “Als ik ergens voor ga, dan doe ik dat ook voor 100%. Vol ambitie. Dat biedt uitdagingen en kansen, zeker in relatie met de buurt. Een van mijn doelen is een echt gastvrije, volle en schone winkel, middenin de buurt. Dat past echt bij me.”
Wil je meer informatie over Samen is Leuker! Of jouw verhaal over het maken van verbinding delen?
Mail of bel met Katinka Boot, projectcoördinator namens Versa Welzijn
kboot@versawelzijn.nl, 06-47191994.